Zelfvertrouwen bij loopbaankeuzes in het VO

sociale media en zelfbeeld van jongeren

Jongeren kunnen vaak onzeker zijn over hun talenten. Jongeren in het VO hebben weinig vertrouwen in hun eigen studie- en loopbaankeuzes en dat kan een belemmering zijn om stappen te zetten in het keuzeproces. Dit kan zelfs nadelig zijn voor de leerprestaties op school. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die meer vertrouwen hebben in hun eigen kunnen, ook beter presteren op school. Meer vertrouwen gaat vaak samen met meer motivatie, doorzettingsvermogen en welzijn. Het is dus erg belangrijk om leerlingen te helpen om hun zelfvertrouwen te versterken, niet alleen in schoolvakken, maar ook in het maken van loopbaankeuzes. Op school moet er aandacht besteed worden aan het versterken van zelfvertrouwen bij loopbaankeuzes. Dit kan bijvoorbeeld door het vergroten van hun kennis over verschillende studies en beroepen.

Hoe kun je leerlingen in het VO effectief begeleiden in hun studie- en loopbaankeuzes?

Geef leerlingen de mogelijkheid om hun talenten te ontdekken. Waar zijn ze goed in, wat zijn hun ontwikkelpunten, wat kunnen ze over hunzelf vertellen en wat kunnen anderen over hun talenten vertellen. Positieve feedback draagt bij aan het zelfvertrouwen van jongeren. Als een leerling te horen krijgt: “Maar, dit kan jij niet, dit is te moeilijk voor jou”, dan kan dat nadelig zijn voor het zelfvertrouwen van hem of haar. Leg nadruk op de talenten en moedig hem of haar aan om moeilijke taken te blijven oefenen en uitdagingen aan te gaan. Maak daarbij gebruik van lessen over zelfvertrouwen of vragenlijsten over interesses, enz.

Tip: Download de brochure Slim Studeren VO voor meer informatie over lessen die kunt geven om het zelfvertrouwen van je leerlingen te versterken. De lessen versterken de loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, werkexploratie en loopbaansturing, enz.) van de leerlingen.

Het is belangrijk dat leerlingen voldoende informatie krijgen over verschillende studies en beroepsmogelijkheden die daarbij passen. Zorg voor goede lessen, aansprekend materiaal, gastsprekers, video’s van beroepen en andere activiteiten. Zelfreflectie is nuttig voor het vergroten van het zelfvertrouwen. Laat leerlingen zoveel mogelijk nadenken en met anderen praten over dingen waar ze goed in zijn. Zo krijgen ze meer vertrouwen en inzicht in hun capaciteiten en het maken van loopbaankeuzes.

Bewustwording over LOB

Leerlingen moeten ervan bewust gemaakt worden dat LOB over hun eigen toekomst gaat. Ze moeten leren keuzes te maken hoe ze hun studie- en beroepskeuzeproces kunnen vormgeven. Stimuleer leerlingen bij het stapsgewijs stellen van realistische, kleinere, haalbare loopbaandoelen. Deze succeservaringen kunnen bijdragen aan hun motivatie en zelfvertrouwen.

Wil je meer weten over Slim Studeren VO?

Download de brochure voor meer informatie of vraag een demo aan.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
Zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo. Wat is zelfregulerend leren? Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback. Waarom is feedback essentieel? Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer