Wil je ook aan de slag met doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs?

Burgerschapsonderwijs bevordert diversiteit

Burgerschapsvorming brengt leerlingen en studenten kennis en vaardigheden bij die ze nodig hebben om nu en in de toekomst actief mee te kunnen doen in de samenleving. Sinds 2021 hebben scholen de wettelijke opdracht om ‘actief burgerschap en sociale cohesie’ te bevorderen. De wet stelt ook eisen aan de manier waarop burgerschapsonderwijs moet worden georganiseerd: doelgericht, samenhangend, herkenbaar en inzicht in resultaten. Leraren die aan de slag willen met doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs hebben behoefte aan goed lesmateriaal. Lesmateriaal met een logische opbouw waarin de verschillende onderdelen in samenhang worden aangeboden. Denk daarbij aan thema’s zoals omgangsvormen, kritisch denken, cultuur, identiteit, diversiteit, enzovoorts.

Burgerschapsonderwijs VO

De burgerschapsvaardigheden van Nederlandse jongeren behoeven aandacht, zo blijkt uit diverse onderzoeken van de Onderwijsinspectie (o.a. Staat van het Onderwijs 2022). Niet ieder kind krijgt vanuit huis burgerschapsvaardigheden mee. Op de website van Expertisepunt Burgerschap kun je alles lezen over het vormgeven van burgerschapsonderwijs in het voortgezet onderwijs (VO).

Methode Burgerschap VO van Slim Studeren

In elke les staat een onderwerp centraal. De leerlingen verdiepen zich in dit onderwerp en gaan vervolgens zelf aan de slag. Ze verwerken de kennis via creatieve en actieve werkvormen. Ze maken zich de lesstof dus echt eigen door deze toe te passen in praktische opdrachten. De les wordt afgesloten met enkele reflectievragen. De leerlingen maken de opdrachten alleen, in een groepje of als klas. Deze keuzes zijn aan jou! Download de brochure voor meer informatie.

Burgerschapsonderwijs ISK

De Internationale Schakelklas (ISK) is voor veel leerlingen de eerste plaats waar zij kennismaken met andere culturen. Burgerschapsvorming mag daarom niet ontbreken in het programma van de ISK. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan maatschappelijke en persoonsgerichte waarden.

Methode Burgerschap ISK van Slim Studeren

Coach like a Champion heeft verschillende modulen voor de ISK ontwikkeld. Er is een module Burgerschap voor de ISK. De module bestaat uit uitgewerkte lessen die leraren los van elkaar kunnen gebruiken. Een leraar kan ook eigen lessen toevoegen in het programma. Zo hebben leraren vrijheid en ruimte om de lessen op hun eigen manier in te zetten. Download de brochure voor meer informatie.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
Zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo. Wat is zelfregulerend leren? Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback. Waarom is feedback essentieel? Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer