NIEUW: Online Masterclass ‘Actief leren kan in elke les’

Ben je op zoek naar een masterclass voor jezelf of voor jullie docenten op het gebied van studievaardigheden, werkhouding, leergedrag? Dan is de online masterclass ‘Actief leren kan in elke les’ echt iets voor jullie. In deze masterclass wordt de docent meegenomen in de wereld van pubers en leren leren. Je doet kennis op over de mindset van pubers en wat de stimulerende en beperkende factoren zijn om wel/ niet tot leren te komen. Het is voor elke vakdocent van belang om leerlingen te helpen en te begeleiden, zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen en daardoor meer gemotiveerd raken.

Coachen is een belangrijke competentie voor docenten in het voortgezet onderwijs. Coachen is een vak apart. Wanneer de coach (docent) zijn of haar leerling het gevoel geeft dat hij de moeite waard is en dat hij ertoe doet, zal de leerling meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor zijn eigen leerproces ontwikkelen.

Naast het leren van kennis en vaardigheden, gaat het ook om de ontwikkeling van persoonlijke kwaliteiten van de leerling (Korthagen & Lagerwerf, 2008). De docent neemt ook in dit proces de rol van coach aan (Marzano, 2007). Coaching als een vorm die het leerproces bevordert én de persoonlijke groei van de leerling stimuleert, is onmisbaar in het onderwijs.

 

De masterclass bestaat uit de volgende thema’s:

  • De activerende rol van de docent, wat houdt dat in?
  • Wat is een effectieve mindset van een goede coach?
  • Motivatie en puberbrein
  • Coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken tijdens de les
  • Bewezen effectieve leerstrategieën

 

De resultaten

  • Direct toepasbare coachingsvaardigheden
  • Executieve functies
  • Meer eigenaarschap bij het eigen leerproces
  • Gemotiveerde en actieve leerlingen
  • Betere resultaten
  • Meer werkplezier

 

Deze training is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren
  • Coaches
  • Leerlingcoördinatoren
  • Intern begeleiders
  • Leerlingbegeleiders
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Teamleiders/ Afdelingsleiders
  • Lerarenopleiders

 

Studieprogramma

Module 1: De activerende rol van de docent       

Hoe werk je met jouw leerlingen aan een actieve leerhouding? In deze module ga je actief aan de slag met het opdoen van praktisch toepasbare kennis over jouw activerende rol op het gebied van leren leren. Met de theorie als uitgangspunt, oefen je met verschillende casussen uit het voortgezet onderwijs. Aan de hand van casussen wordt de activerende rol van een docent zichtbaar gemaakt en krijg je handvatten aangereikt die je direct kunt toepassen in je eigen lessen.

Module 2: Motivatie en puberbrein

Hoe begeleid je pubers in hun onbegrensde mogelijkheden en motiveer je ze in hun tijdelijke tekortkomingen. De ene puber heeft sociaal-emotionele ondersteuning nodig, de ander ondersteuning in planning van schoolwerk. In deze module ga je aan de slag met het puberbrein en je leert hoe je daar als docent op in kunt spelen. De dialoog tussen leerling en docent vormt de basis voor motivatie. Hoe dring je als docent effectief door tot het puberbrein? Hoe kun je je leerlingen bet motiveren en wat komt hier allemaal bij kijken?

Module 3: Coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken

In deze module word je door middel van casussen meegenomen in hoe je leerlinggesprekken oplossingsgericht kunt voeren. Je legt het accent niet op de problemen en wat daarvan de oorzaken kunnen zijn, maar op de doelen. En wat de leerling wil bereiken en wat hij of zij daarvoor kan en wil doen. In deze module komen onder andere aan de orde: oplossingsgerichte taal en gespreksinterventies, het stellen van vragen en het motiveren van leerlingen. Dit alles aan de hand van herkenbare casussen uit de praktijk.

Module 4: Bewezen effectieve leerstrategieën

Om effectief en actief te leren, moeten leerlingen het geheugen uitdagen en zorgen dat de hersenen geprikkeld worden. In deze module komen bewezen effectieve leerstrategieën aan bod. Welke strategieën kun je het beste toepassen op de inhoud van je lessen. In deze module krijg je meer inzicht in hoe je je leerlingen tijdens de les kunt stimuleren om actief te leren.

Volg de online masterclass ‘Actief leren kan in elke les’ en zorg voor:

  • meer motivatie en enthousiasme tijdens jouw les;
  • leerlingen die op tijd beginnen met leren;
  • leerlingen die actief deelnemen aan jouw les;
  • een spanningsboog van langer dan 10 minuten;
  • minder geklets en meer interesse in jouw vak.

 

Kosten: € 225,-

Ben jij een onderwijsprofessional die werkzaam is in het vo en/of mbo en wil je jouw leerlingen/ studenten helpen naar een actieve leerhouding, waardoor ook jij meer plezier ervaart in het lesgeven? Dan is de online Masterclass ‘Actief leren kan in elke les’ echt iets voor jou!

casuïstiek – makkelijk combineren met je baan – praktische handvatten – direct toepasbaar – begin wanneer je wil

Schrijf je direct in!

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
Zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo. Wat is zelfregulerend leren? Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback. Waarom is feedback essentieel? Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer