Mentormethode kiezen

Gaat jouw school een nieuwe mentormethode kiezen? Het kiezen van een nieuwe methode voor mentorlessen is een belangrijk moment om de huidige mentorlessen onder de loep te nemen. Denk daarbij aan betere leerresultaten, beter plannen, leerstrategieën, actieve en gemotiveerde leerlingen. Welke aandachtspunten vinden jullie belangrijk? Waar zijn jullie naar op zoek? Wat missen jullie nu? We hebben een handig stappenplan waarin je precies ziet welke stappen je kunt doorlopen.

1) Werkgroep mentoraat samenstellen

Stel een werkgroep ‘mentoraat’ samen met mentoren en leidinggevenden.

2) Wensen van mentoren in kaart brengen

Start met het in kaart brengen van de voor- en nadelen van de huidige methode of werkwijze. Wat is jullie visie? Welke basiselementen moet de nieuwe mentormethode zeker hebben? Laat je goed informeren over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leerlingbegeleiding? Maak een verslag van de bevindingen.

3) Oriënteren op methoden

Ga met je team op zoek naar informatie over mentormethodes. Vraag brochures en demo’s aan. Let daarbij op de inhoud, het gebruik en de kosten van de methode. Kies niet op basis van de ‘look & feel’, maar vanuit dat wat het beste is voor de leerlingen op jouw school. Hoe neem je jouw team mee en wat hebben jullie daarvoor nodig? Maak een shortlist van maximaal 3 methodes.

4) Keuze maken

Tijd om nog een keer af te spreken met de aanbieders. Vervolgens bespreken jullie de belangrijke aandachtspunten met de mentoren. Hoe zit het met de implementatie van de methode?

5) Besluit en aanschaf

Evalueer de ervaringen van de mentoren zorgvuldig en kies een methode voor jullie mentorlessen. Check met de leidinggevende of dit past binnen jullie budget. Maak goede afspraken met het team en beginnen maar!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
Zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo. Wat is zelfregulerend leren? Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback. Waarom is feedback essentieel? Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer