Blog

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer

Slim Studeren VO & ISK op maat en breed inzetbaar

De heldere structuur en overzichtelijke vormgeving van Slim Studeren VO & ISK geeft leraren en leerlingen houvast en gebruiksgemak. Deze unieke methode is op maat en breed inzetbaar. Samenhang tussen studievaardigheden, sociale vaardigheden, LOB, digitaal portfolio en burgerschap staat centraal in deze methode. Deze methode kan gebruikt worden door mentoren, anti-pestcoördinatoren, leerlingondersteuners, decanen en leraren die burgerschapslessen geven. Leerlingen leren zelfstandig en efficiënt werken met extra hulp waar nodig. Maak gebruik van de kant-en-klare lessen of voeg je eigen lessen toe. Geen versnippering en losse boekjes, maar één programma met veel gebruiksgemak voor leraren én leerlingen. Heb je een leerling die behoefte heeft aan een papieren werkboekje, dan is dat ook beschikbaar. Slim Studeren VO & ISK op maat Naast ons compleet aanbod aan kant-en-klare lessen, hebben leraren in de online docentenomgeving van Slim Studeren VO & ISK de mogelijkheid om hun eigen lessen toe te voegen. De methode bijschaven

Lees meer

3 manieren waarop snellezen een leerling meer kwaad dan goed doet

Kom je ze ook tegen? Trainers die leraren en ouders vertellen dat snellezen een soort ‘wondermethode’ is voor leerlingen om sneller te lezen en tegelijkertijd beter te onthouden? Maar volgens wetenschappers is het tegendeel waar. De algemene gedachte dat snellezen een effectieve studievaardigheid is, is achterhaald. Er bestaat geen methode om leerlingen heel veel sneller te laten lezen met behoud van tekstbegrip (Rayner et al.,2016 en Baddeley, 2003). Na een workshop of training kunnen leerlingen wel sneller door een tekst heen, maar ze begrijpen er minder van. In dit artikel bespreken we 3 manieren waarop snellezen een leerling meer kwaad dan goed doet. 1 Snellezen verkort de aandachtsspanne van een leerling Snellezen verkort de aandachtsspanne van een leerling. Het vergt veel focus om een tekst te lezen. Je ogen bewegen snel over de pagina, terwijl je hersenen hard werken om nieuwe informatie te verwerken. Uit onderzoek blijkt dat een lezer

Lees meer
studievaardigheden in de bovenbouw van het VO

Leren leren en effectieve leerstrategieën in de ISK

Via de eindtermen ‘leren leren’ moeten kinderen zoveel mogelijk zelfstandig nieuwe kennis en vaardigheden kunnen verwerven en in staat zijn om zelf problemen op te lossen. Helaas kan niet elk kind deze vaardigheden makkelijk oppakken. Voor veel kinderen in de Internationale Schakelklas (ISK) kost leren leren veel tijd en energie. Op het gebied van ‘leren leren’ en effectieve leerstrategieën valt een wereld te winnen in de ISK. Motivatie en studievaardigheden zijn onmisbaar voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. Voor een succesvolle studie hebben leerlingen niet alleen studievaardigheden nodig, maar ook zelfvertrouwen, zelfbewustzijn, creatief denken, enzovoorts. In het ISK is het dus belangrijk dat niet alleen de mentoren, maar álle leraren aandacht besteden aan leren leren, effectieve leerstrategieën en sociale vaardigheden in hun lessen. Schoolbreed aan de slag met effectieve leerstrategieën in de ISK In de ISK heb je te maken met leerlingen met zeer verschillende beheersingsniveaus van studievaardigheden

Lees meer

All-in-one methode studievaardigheden, sociale vaardigheden, LOB en burgerschap voor de Internationale Schakelklas (ISK)

Slim Studeren is een online all-in-one methode waarin vier domeinen worden aangeboden: studievaardigheden, sociale vaardigheden, LOB en burgerschap. De methode bestaat uit kant-en-klare lessen/opdrachten, maar je kunt als leraar ook eigen lessen toevoegen. Leerlingen kunnen onder begeleiding of zelfstandig aan het werk. Voor elk kind is het belangrijk om met voldoende kennis en vaardigheden deel te kunnen nemen en een bijdrage te kunnen leveren aan onze maatschappij. Daarom bieden wij een complete methode aan, zodat leraren op een eenvoudige manier maatwerk kunnen leveren voor elke leerling in de ISK. Lesgeven in de Internationale Schakelklas (ISK) vraagt veel van leraren. Je moet als leraar kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen en je moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. Met de methode Slim Studeren hebben leraren keuze en vrijheid om te kijken wat nodig is voor hun klas en leerlingen. Executieve vaardigheden voor toekomstgericht onderwijs in de ISK

Lees meer
sociale media en zelfbeeld van jongeren

De onzin van snellezen en snel leren

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat snellezen ten koste gaat van tekstbegrip. Er worden trainingen en zelfs methodes aan leraren en leerlingen aangeboden waarin wordt beweerd dat snellezen en snel leren belangrijke studievaardigheden zijn. Echter blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat dit onzin is. Op het gebied van leren gaat snelheid altijd ten koste van begrip. Er bestaat geen wondermethode om leerlingen sneller te laten lezen en te leren met behoud van tekstbegrip. Leerlingen kunnen na een cursus snellezen en snel leren wel sneller door een tekst heen, maar ze begrijpen er weinig van. In dit artikel gaan we kort uitleggen waarom snellezen en snel leren onzin is. Wetenschappelijk onderzoek naar snellezen Verschillende onderzoekers hebben onderzocht welk effect snellezen heeft op tekstbegrip. Volgens de onderzoekers Rayner et al. (2016) en Baddeley (2003) heeft snellezen geen positief effect op tekstbegrip. Als het gaat om het volledig begrijpen van een tekst, heeft snellezen minder

Lees meer

Tips tegen examenstress

Het is heel begrijpelijk dat een examenperiode erg stressvol voor leerlingen kan zijn. Examenstress is heel vervelend en kan een erg negatieve invloed op je hebben. Gelukkig zijn er dingen die je kunnen helpen om examenstress te verminderen. Hieronder een aantal tips op een rijtje. TIJDENS DE VOORBEREIDING  Slaap voldoende. Een goede nachtrust zorgt voor een betere stemming, meer concentratie en minder stress. Neem regelmatig pauzes. Ga niet non-stop door. Het is belangrijk om regelmatig pauze te houden en iets compleet anders te gaan doen. Ga naar buiten voor een wandeling. Maak een realistische planning. Begin op tijd met leren en maak een goede planning op. Zo hou je het overzicht en kan je een goede balans vinden tussen leren en ontspannen. Praat met anderen. Soms voelt het alsof je de enige bent met examenstress, maar ook je vrienden en klasgenoten hebben er last van. Praten met anderen over je examenstress, lucht op. VOOR HET

Lees meer
Burgerschapsonderwijs bevordert diversiteit

LOB – methode inclusief digitaal portfolio én burgerschap voor het VO

Een LOB-methode, digitaal portfolio én een module burgerschap voor het voortgezet onderwijs. Ben je op zoek naar een complete methode waarmee decanen en docenten van jouw school actief aan de slag kunnen? Wil je gebruikmaken van kant-en-klare uitgewerkte lessen of zelf lessen en opdrachten toevoegen? De LOB-methode Slim Studeren VO biedt scholen veel mogelijkheden en opties om proactief aan de slag te gaan loopbaanbegeleiding en burgerschapsonderwijs. Lessen en opdrachten inplannen voor leerlingen. Leerlingen krijgen automatisch een to-do lijstje van de ingeplande opdrachten. In het overzicht ‘Opdrachten’ kun je als docent zien welke opdrachten zijn gemaakt en welke nog openstaan. Je kunt leerlingen realtime via het dasboard volgen en feedback geven. Importeer eenvoudig de bestaande portfolio’s en ontwikkelde lesmateriaal in ons systeem. Ontzorgend, kwalitatief en gebruiksvriendelijk. Inclusief Digitaal Portfolio Alle opdrachten en gespreksverslagen worden verwerkt in het digitaal portfolio (loopbaandossier of ontwikkelingsdossier). Het portfolio kan eenvoudig meegenomen worden naar het volgend schooljaar. In

Lees meer

Hoe haal je meer uit de mentorendag? Tips voor mentoren

Ben jij ook één van de mentoren die niet kan wachten op de mentorendag? Wij ook! Ben jij ook iemand die het leuk vindt om mensen te leren kennen, te horen wat ze doen en wat ze nodig hebben. Maar hoe start je met netwerken en wat kan je eruit halen? Door te netwerken doe je nieuwe contacten op, deel je kennis en ervaringen, doe je nieuwe ideeën op, enzovoorts. Netwerken tijdens een bijeenkomst is nodig om te groeien én te leren. Dit is precies de reden waarom wij als team naar de mentorendag gaan. Anderen leren kennen en onze ervaringen met elkaar delen. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om kennis en ervaringen met elkaar te delen. We hopen dan ook dat er genoeg tijd is om te speeddaten, want we hebben zoveel zin in om andere mentoren te ontmoeten. In dit artikel geven een paar

Lees meer