Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten.

Problemen bij de overgang

Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding.

Belangrijke oorzaken zijn:

  • Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden.
  • Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt.
  • Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken.

De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig is. Maar waar ligt de oplossing?

Wat werkt wel?

Gelukkig zijn er bewezen methoden om de overgang te verbeteren. Recente onderzoeken benadrukken het belang van vroegtijdige begeleiding en samenwerking tussen vmbo- en mbo-scholen. Hier zijn enkele concrete aanbevelingen:

Intensievere samenwerking tussen scholen

Vmbo- en mbo-instellingen moeten nauwer samenwerken. Door gezamenlijke projecten en kennismakingsdagen kunnen leerlingen al vroeg proeven van mbo-onderwijs. Bijvoorbeeld: in een pilot van de Universiteit Utrecht (2022) verbeterde het studiesucces van mbo’ers met 15% na deelname aan een voorbereidingsprogramma.

Meer aandacht voor loopbaanoriëntatie (LOB)

Vmbo-leerlingen moeten bewuster worden van hun beroepskeuze. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) kan hierbij helpen. Door stages en praktijkopdrachten krijgen leerlingen een realistischer beeld van hun toekomstige opleiding.

Extra aandacht voor vaardigheden

Zelfstandig werken, plannen en reflecteren zijn erg belangrijk in het mbo. Door deze vaardigheden al op het vmbo te trainen, vergroten we de kans op succes. Het NRO-rapport uit 2023 benadrukt dat dit leidt tot gemotiveerdere leerlingen die beter kunnen omgaan met de vrijheid in het mbo.

Betere informatievoorziening

Veel leerlingen en ouders hebben geen duidelijk beeld van wat een mbo-opleiding inhoudt. Informatiemateriaal, open dagen en voorlichtingen kunnen hierbij helpen. Volgens een peiling van DUO (2023) voelt 40% van de ouders zich onvoldoende betrokken bij het keuzeproces van hun kind. Dit moet veranderen.

Praktische voorbeelden

In de praktijk zijn er al goede initiatieven. Zo werken sommige regio’s met zogenaamde doorlopende leerlijnen. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld in het vierde jaar van het vmbo al les van mbo-docenten. Daarnaast zijn er projecten zoals ‘Sterk naar het mbo’, waarbij leerlingen in het laatste vmbo-jaar een mentor krijgen vanuit het mbo. Deze mentor begeleidt hen niet alleen bij hun keuze, maar ook bij praktische zaken zoals inschrijving en het plannen van hun studie.

Waarom is actie hard nodig?

De arbeidsmarkt heeft dringend behoefte aan goed opgeleide mbo’ers. Sectoren zoals techniek, zorg en logistiek kampen met een tekort aan vakmensen. Als we de overgang niet verbeteren, lopen we het risico dat dit tekort verder oploopt. Bovendien verdienen leerlingen een eerlijke kans op succes. Zonder een goede start op het mbo blijven talenten onbenut.

Het is duidelijk: de overgang van vmbo naar mbo moet beter. Door intensievere samenwerking, betere begeleiding en aandacht voor vaardigheden kunnen we de kloof dichten. Laten we nu actie ondernemen, zodat elke leerling een succesvolle toekomst tegemoet kan gaan. De tijd dringt, maar de oplossingen liggen binnen handbereik.

Boost de toekomst van jouw leerlingen met Slim Studeren VO!

Ben je op zoek naar een innovatieve methode die leerlingen écht voorbereidt op het mbo? Ontdek onze unieke aanpak waarmee jouw school leerlingen helpt uitblinken in zowel hun vervolgopleiding als hun persoonlijke ontwikkeling.

Wat bieden wij?

Met onze methode ontwikkelen leerlingen de belangrijkste vaardigheden voor succes:

  • Studievaardigheden: Leer plannen, structureren en effectief leren – dé sleutel tot academisch succes.
  • Sociale vaardigheden: Bouw zelfvertrouwen, leer samenwerken en communiceer effectief.
  • Burgerschap: Stimuleer kritisch denken en maatschappelijke betrokkenheid met actuele thema’s en praktische projecten.
  • Loopbaanoriëntatie (LOB): Help leerlingen hun talenten en toekomstdromen ontdekken met stages, tests en begeleiding.

 

Waarom kies je voor onze methode?
  • Praktisch én inspirerend: Lessen zijn interactief en gericht op de echte wereld.
  • Volledig geïntegreerd: Combineer kennis en vaardigheden in een doorlopende leerlijn.
  • Wetenschappelijk onderbouwd: Gebaseerd op de nieuwste inzichten in leren en ontwikkeling.
  • Op maat: Aanpasbaar aan de behoeften van jouw leerlingen en school.

 

Wat maakt ons uniek?

Onze methode biedt niet alleen uitgewerkte lessen, maar ook begeleiding voor docenten en ondersteuning bij de implementatie. Zo haalt jouw school het maximale uit dit programma!

Investeer in de toekomst – vandaag!

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

Zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo. Wat is zelfregulerend leren? Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback. Waarom is feedback essentieel? Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer
mentor en loopbaanoriëntatie

Hoe kan een mentor zijn/ haar leerlingen helpen met loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)?

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is belangrijk. Het helpt leerlingen bij keuzes voor hun toekomst. Onderzoek toont aan dat goede begeleiding de kans vergroot dat leerlingen een passende studie of baan vinden (Kuijpers & Meijers, 2012). Een mentor speelt hierin een grote rol. Maar hoe kan je als mentor dit goed doen? Creëer een veilige omgeving Zorg dat leerlingen zich vrij voelen. Dit bevordert open communicatie en vertrouwen. Uit studies blijkt dat een goede mentor-leerlingrelatie cruciaal is voor effectief LOB. Voer persoonlijke gesprekken, luister actief en toon begrip. Als leerlingen zich gehoord voelen, delen ze meer. Zo krijg je beter inzicht in hun behoeften en dromen.   Stimuleer zelfreflectie Help leerlingen om zichzelf te begrijpen. Door zelfreflectie maken leerlingen bewuste keuzes. Dit kan met eenvoudige oefeningen: Bespreek sterke en zwakke punten. Bekijk interesses en hobby’s. Evalueer wat ze geleerd hebben van ervaringen. Kuijpers en Meijers (2012) benadrukken dat reflectie helpt bij

Lees meer