Effectief en schoolbreed werken aan welbevinden van leerlingen in het VO

Dag van de Leraar

De laatste jaren zijn er verschillende en sterke signalen dat het welbevinden van Nederlandse jongeren onder druk staat. Hoe gaat het met de jongeren op jouw school? Waar voelen jouw leerlingen zich goed bij? Wat weten leerlingen van jouw school over zichzelf en over anderen? Hoe versterken docenten positief gedrag en hoe gaan ze om met conflicten? Hoe pak je werken aan welbevinden schoolbreed aan?

Welbevinden schoolbreed aanpakken

In artikel 29 wordt uitgebreid beschreven dat onderwijs gericht moet zijn op een ‘zo volledig mogelijke ontplooiing van de persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens van het kind’. Het is dus ook van belang dat in het onderwijs aandacht wordt besteed aan algemene levensvaardigheden, zodat leerlingen weten hoe ze moeten omgaan met uitdagingen die zij tegenkomen in hun leven. Denk aan vaardigheden zoals het aangaan en onderhouden van vriendschappen en andere relaties, oplossingsgericht denken, oplossen van conflicten, verantwoordelijkheid nemen, positieve mindset en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl.

Tip: in de methode Slim Studeren VO vind je modules die zeer geschikt zijn om aan de slag te gaan met het welbevinden van leerlingen.
Lessen over vriendschap, mindset, geluk, succeservaringen, motivatie, sociale media, diversiteit en gezonde leefstijl.
Vraag een DEMO aan voor jullie team.
We komen graag langs om jullie kennis te laten maken met Slim Studeren VO

 

Structureel aandacht voor welbevinden van leerlingen is nodig

Uit een onderzoek van Unicef blijkt dat er ook aandacht nodig is voor hoe leerlingen op een goede en constructieve manier kunnen omgaan met problemen in de omgang met klasgenoten, vrienden en omgeving en de rol van sociale media. Jongeren zijn voortdurend in ontwikkeling. Dat is ook niet vreemd, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek: pubers hebben een brein dat ‘under construction’ is. Een tienerbrein kent lasten en lusten. Het is dus van essentieel belang om onderwijsactiviteiten over sociale en emotionele vaardigheden structureel aan bod te laten komen. Lessen over vriendschap, burgerschap, mindset, geluk, sociale media, gezonde leefstijl, enzovoort.

Maak gebruik van deskundigheidsbevordering van docenten

Werken aan welbevinden van jongeren vraagt specifieke kennis en vaardigheden. Denk daarbij aan kennis over het puberbrein en coachingsvaardigheden. Motiveer docenten voor bijscholing.

Vergroot ouderbetrokkenheid

Ouders spelen een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van pubers. Houd daarom ouders op de hoogte van de activiteiten rondom welbevinden via nieuwsbrieven, website, gesprekken, enzovoort. Met Slim Studeren VO kunnen ouders thuis vrij eenvoudig samen met hun kind aan de slag met het thema sociaal-emotionele ontwikkeling. Slim Studeren is altijd en overal beschikbaar. Ook ouders hebben een houvast nodig om hun kind thuis te begeleiden. Met deze integrale aanpak kom je ook ouders tegemoet in hun behoefte hoe ze hun puber thuis kunnen begeleiden met sociale vaardigheden, positief gedrag, omgaan met pesten en conflicten, normen en waarden, enzovoort. Zet Slim Studeren in voor een positieve wisselwerking tussen school, leerlingen en ouders.

Tip: Nodig ons een keer uit op jullie locatie voor meer kennismaking met Slim Studeren VO.
We leggen jullie graag uit hoe jullie werken aan welbevinden schoolbreed kunnen aanpakken.

 

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
Zelfregulerend leren in het vo

Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo. Wat is zelfregulerend leren? Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback. Waarom is feedback essentieel? Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer