Feedbackstrategieën die leiden tot zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het vo

Zelfregulerend leren in het voortgezet onderwijs (vo) is een krachtig middel om leerlingen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen leerproces. Zelfregulerend leren omvat drie kernvaardigheden: plannen, monitoren en reflecteren. Docenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van deze vaardigheden. Effectieve feedback is één van de meest impactvolle strategieën om dit te bereiken. In deze blog bespreken we verschillende feedbackstrategieën, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek, die bijdragen aan zelfregulerend leren in het vo.

Wat is zelfregulerend leren?

Zelfregulerend leren verwijst naar het proces waarin leerlingen zelf doelen stellen, hun voortgang monitoren en reflecteren op hun prestaties. Zimmerman (2002) benadrukt dat leerlingen in staat moeten zijn om zichzelf te sturen in hun leerproces door middel van zelfevaluatie en zelfcorrectie. Dit vereist niet alleen motivatie, maar ook specifieke vaardigheden die aangeleerd en ontwikkeld kunnen worden met behulp van gerichte feedback.

Waarom is feedback essentieel?

Feedback is een krachtig instrument om leerlingen te helpen hun leerdoelen te bereiken. Volgens Hattie en Timperley (2007) is feedback het meest effectief wanneer het specifiek, constructief en gericht is op het proces. Het gaat niet alleen om het corrigeren van fouten, maar ook om het ondersteunen van de leerling in het begrijpen van hun leerstrategieën en hoe deze te verbeteren.

Effectieve feedbackstrategieën

Feed-up: Context en doelen verhelderen

Zorg dat leerlingen duidelijk begrijpen wat er van hen wordt verwacht. Door doelen expliciet te maken, krijgen leerlingen richting. Volgens onderzoek van Nicol en Macfarlane-Dick (2006) helpt dit leerlingen om hun eigen doelen beter af te stemmen op de leerdoelen van de les.

Praktische tip: Begin elke les met het bespreken van leerdoelen en succescriteria. Laat leerlingen deze in hun eigen woorden herhalen om begrip te checken.

Feed-back

Gericht op proces en strategie Feedback gericht op het proces en niet alleen op het resultaat stimuleert leerlingen om te reflecteren op hun aanpak. Dit type feedback helpt leerlingen inzicht te krijgen in welke strategieën effectief zijn en welke niet. Butler en Winne (1995) toonden aan dat procesgerichte feedback direct bijdraagt aan de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden, omdat het leerlingen aanmoedigt om na te denken over hun aanpak en alternatieven te overwegen.

Praktische tip: Stel vragen als: “Hoe ben je tot dit antwoord gekomen?” of “Welke strategie heb je gebruikt en werkte deze voor jou?”

Feed-forward: Toekomstgericht sturen

Feedback moet niet alleen gericht zijn op wat al gedaan is, maar ook op hoe leerlingen verder kunnen verbeteren. Feed-forward geeft concrete aanwijzingen voor de volgende stappen.

Praktische tip: Gebruik formuleringen als: “Probeer de volgende keer …” of “Volgende keer zou je kunnen nadenken over …”. Dit helpt leerlingen om vooruit te kijken en actie te ondernemen.

Zelfevaluatie en peer-feedback

Zelfregulerend leren vraagt om een actieve rol van de leerling in het feedbackproces. Zelfevaluatie en peer-feedback zijn krachtige middelen om deze rol te versterken. Dit bevordert niet alleen zelfinzicht, maar ook het vermogen om feedback te interpreteren en toe te passen. Topping (2010) vond dat peer-feedback niet alleen leidt tot betere leerresultaten, maar ook de zelfregulatievaardigheden van leerlingen versterkt.

Praktische tip: Organiseer regelmatig momenten waarop leerlingen elkaars werk beoordelen aan de hand van duidelijke criteria. Moedig hen aan om zowel positieve aspecten als verbeterpunten te benoemen.

De rol van een groeigerichte mindset

Feedbackstrategieën werken beter wanneer leerlingen geloven dat ze zich kunnen verbeteren. Dweck (2006) benadrukt dat een groeimindset belangrijk is voor zelfregulerend leren. Leerlingen die geloven dat hun vaardigheden ontwikkeld kunnen worden, zijn eerder geneigd om feedback te omarmen en deze te gebruiken om te groeien.

Praktische tip: Benoem expliciet de vooruitgang van leerlingen en benadruk het belang van inspanning en strategie.

Deel dit artikel via:

Gerelateerde artikelen

voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo

Betere voorbereiding van vmbo-leerlingen op het mbo is hard nodig

De overstap van het vmbo naar het mbo verloopt vaak stroef. Onderzoek toont aan dat veel leerlingen onvoldoende voorbereid zijn op de nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden. Dit leidt tot een hoger uitvalpercentage en onnodige vertragingen in de leerroute. Hoe kan dit beter? In deze blog bespreken we oplossingen, recente inzichten en concrete verbeterpunten. Problemen bij de overgang Veel vmbo-leerlingen ervaren de overgang naar het mbo als een sprong in het diepe. Volgens een rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA, 2023) is 30% van de mbo-studenten in het eerste jaar ontevreden over hun keuze of heeft moeite met het nieuwe niveau van zelfstandigheid. Dit heeft grote gevolgen: jaarlijks stopt bijna 20% van de mbo-studenten voortijdig met hun opleiding. Belangrijke oorzaken zijn: Onvoldoende voorbereiding op beroepsspecifieke vaardigheden. Weinig kennis over wat een mbo-opleiding inhoudt. Gebrek aan zelfregulatievaardigheden, zoals plannen en zelfstandig werken. De cijfers maken duidelijk dat verandering nodig

Lees meer
VO-scholen en sociale vaardigheden

Waarom VO-scholen meer aandacht moeten besteden aan het aanleren van sociaal gedrag

Scholen besteden veel tijd aan vakken zoals rekenen, taal en wetenschap. Maar sociale vaardigheden? Die krijgen vaak te weinig aandacht. Dit moet veranderen. Leerlingen hebben niet alleen kennis nodig. Ze moeten ook leren hoe ze goed met anderen kunnen omgaan. Hier lees je waarom sociale vaardigheden op VO-scholen onmisbaar zijn. Succesvol in het leven na school Een diploma opent deuren, maar zonder sociale vaardigheden blijven veel deuren dicht. Werkgevers zoeken mensen die kunnen samenwerken, communiceren en problemen oplossen. Ook privé zijn vaardigheden zoals empathie en conflicthantering belangrijk. Als scholen hierop inzetten, bereiden ze leerlingen écht voor op de toekomst. Onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2022) laat zien dat sociale vaardigheden cruciaal zijn voor werk en welzijn. Betere sfeer in de klas Leerlingen die respectvol met elkaar omgaan, zorgen voor een prettige klas. Pesten en conflicten nemen af. Dit schept een veilige omgeving. In zo’n omgeving durven leerlingen

Lees meer
mentor en loopbaanoriëntatie

Hoe kan een mentor zijn/ haar leerlingen helpen met loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)?

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is belangrijk. Het helpt leerlingen bij keuzes voor hun toekomst. Onderzoek toont aan dat goede begeleiding de kans vergroot dat leerlingen een passende studie of baan vinden (Kuijpers & Meijers, 2012). Een mentor speelt hierin een grote rol. Maar hoe kan je als mentor dit goed doen? Creëer een veilige omgeving Zorg dat leerlingen zich vrij voelen. Dit bevordert open communicatie en vertrouwen. Uit studies blijkt dat een goede mentor-leerlingrelatie cruciaal is voor effectief LOB. Voer persoonlijke gesprekken, luister actief en toon begrip. Als leerlingen zich gehoord voelen, delen ze meer. Zo krijg je beter inzicht in hun behoeften en dromen.   Stimuleer zelfreflectie Help leerlingen om zichzelf te begrijpen. Door zelfreflectie maken leerlingen bewuste keuzes. Dit kan met eenvoudige oefeningen: Bespreek sterke en zwakke punten. Bekijk interesses en hobby’s. Evalueer wat ze geleerd hebben van ervaringen. Kuijpers en Meijers (2012) benadrukken dat reflectie helpt bij

Lees meer